۲۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۲۸

عظیم قیچی‌ساز:

فتح قله شیشاپانگما یک ماه زمان می برد/ در راه کمپ 5700 متری هستیم

فتح قله شیشاپانگما یک ماه زمان می برد/ در راه کمپ 5700 متری هستیم

کوهنورد سرشناس ایرانی که برای فتح قله شیشاپانگما به نپال سفر کرده است در آخرین اخبار خود از این صعود عنوان کرد: صعود به این قله یک ماه زمان می برد و در تلاش هستیم تا این قله را فتح کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عظیم قیچی‌ساز ضمن تشکر از حمایت های جامعه کوهنوردی از وی گفت: در حال حاضر در مسير صعود به قله شيشاپانگما، کوناه‌ترين قله هشت هزار متري در خاک تبت هستم و قصد دارم در طي يک ماه آينده براي صعود اين قله تلاش کنم.

وی افزود: شيشاپانگما(Shishapangma) با 8013 متر ارتفاع به عنوان چهاردهمين قله 8000 متري و تنها 8000 متري مستقل در تبت شناخته مي‌شود. اين قله در جنوب مرکزي تبت، در پنج کيلومتري مرز کشور نپال واقع شده است. در زبان تبتي به معناي " تاجي بر فراز دشتهاي پوشيده از چمن" است. شيشاپانگما آخرين کوه 8000 متري صعود شده است(بدليل بسته بودن مرزهاي تبت بر روي خارجي‌ها، صعود به آن توسط ديگر کوهنوردان امکان‌پذير نبود) در نهايت در سال 1964 اين قله توسط کوهنورداني از چين از مسير شمالي صعود شد.

کوهنورد باتجربه کشورمان ادامه داد: براي نخستین بار، تيم ملي کوهنوردي ايران در بهار 1379 پس از فتح  قله چوآيو به شيشاپانگما رفت و سه عضو اين تيم در هفتم خرداد موفق به فتح قله شدند.

قیچی‌سازی درباره برنامه‌های خود برای فتح این قله گفت: در روز جمعه پانزدهم فروردين به کاتماندو مرکز کشور نپال عزيمت کرده و پس از چند روز اقامت در اين شهر و انجام امور اداري و گرفتن ويزاي کشور تبت در روز چهارشنبه بيستم فروردين، به همراه يک تيم چهار نفره متشکل از دو کوهنورد از کشور آذربايجان  و يک کوهنورد آمريکايي از نپال خارج شده و در روز بيست و يکم فروردين وارد خاک تبت شديم.

وی افزود: با عبور از شهرهاي زانگمو، نيالام و تينگري، روز گذشته بيست و چهارم فروردين به کمپ اصلي چيني‌ها به ارتفاع 4900 متر رسيديم و در حال حاضر در اين کمپ مستقر هستيم و به اميد خدا به سمت کمپ پيشرفته به ارتفاع 5700 متر کوهپيمايي را آغاز مي‌کنيم.

کد خبر 2272032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha